This entry was posted on Wednesday, July 13th, 2011 at 10:57 am and is filed under Old Media, Rupert 'The Evil One' Murdoch, Tories! Tories! Tories!.


Yesterday I featured some fresh evidence on Bloggerheads that suggested News of the World had accessed Robert Thompson’s mobile phone/records in violation of a court order.

Today will be a little bit different in that (a) it is not news that Milly Dowler’s phone was ‘hacked’, and (b) I’m going to be a little more conventional about this post for reasons that should be obvious.

I’m publishing the following – a full scan of the original/relevant article as it appeared in News of the World and some analysis – so you might judge for yourself how likely it is that then-editor (Rebekah Wade, now Rebekah Brooks) and then-deputy-editor (Andy Coulson) did not know about any of it.

Why am I doing this? Because someone should have been arrested or at least cautioned in April 2002, but police declined to act, and it is only public opinion that is driving this forward. Surrey Police, London Metropolitan Police, certain Members of Parliament and even the serving Prime Minister all have (or perhaps in some cases had) a vested interest in letting Rupert Murdoch and his underlings sweep much of this under the carpet. Rebekah Wade/Brooks especially needs to be compelled to face the authorities, but we are, incredibly, still left in a position where her guilt needs to be established in the court of public opinion to some extent before any serious preliminary/investigative action is taken against her by the criminal justice system.

(Whatabouters and Murdoch Apologists: Please keep in mind that this position is entirely distinct from that of Rebekah Wade/Brooks, who in 2002 openly defied police because paedophiles were not punished/”caged” sufficiently in her view, mostly after the criminal justice system had already dealt with them.)

And so, on to the specific article in News of the World that has caused the most outrage. As far as I know, this is the first time it has appeared in the public domain since its original publication:

News of the World's Milly Dowler exclusive of April 14 2002

While it has already been reported that staff from News of the World told Surrey Police about the illegal method(s) used to obtain the material that led to this article (link), it is not until you read a key revelation in that recent report and the article itself that you are likely to realise how much police contributed to the article, and judge how much this action might be interpreted as tacit approval of the methods of the tabloid staff who had broken the law in pursuit of this lead:

It was Surrey detectives who established that the call was not intended for Milly Dowler. – Guardian, 4 July 2011

Police believe the sick hoaxer called into a recruitment agency… It is thought the hoaxer even gave the agency Milly’s real phone number. Police believe she may have got it by gaining the trust of people who knew the schoolgirl… The twisted creature also contacted TV’s Crimewatch programme, claiming to be Milly. Police say the hoaxer has hampered the investigation and previous high-profile enquiries… A senior officer involved in the hunt said last night: “Our inquiries and those of other forces have been plagued by a professional hoaxer who has much experience of the practices of police and investigation methods. The chances are extremely high that the individual concerned is a rather disturbed lady who needs care. – News of the World, 14 April 2002

I’m sensing some past history here, and some frustration that more couldn’t be done to control this reckless fantasist (hey, I can relate). That might explain some of this content offered up by police. Then again, perhaps it was more a case of police deciding to address matters with a coded message to the editor of News of the World or (more likely, in my view) much of the lecture above was aimed at the unnamed hoaxer and Rebekah Wade, and only half of it made it to print in the form of an attack on the hoaxer. (This is what tabloid scum do; they selectively edit reality, attempting to shape it to their will, and act in monstrous ways while screaming; “Look out! Behind you! MONSTER!!!!”)

Whatever the reason(s) for this material being offered to the newspaper, News of the World were in no position to publish a lecture about anybody hampering this investigation or any other. This same newspaper openly defied police in the pursuit of dozens of alleged paedophiles, complicating all sorts of police procedures and potential prosecutions (more). Later, they also hired the man who deleted messages sent to Milly Dowler’s phone (in pursuit of more ‘scoops’, i.e. money), thereby leading us to the tipping point in this scandal; the public realisation that this gave the family false hope that the then-missing girl was alive (more).

Here I will draw your attention to the heart-breaking appeal under the article, featuring Milly Dowler’s mother desperately clinging to the hope that her daughter was still alive and had perhaps run away. News of the World went on to repeatedly exploit Milly Dowler’s family in a similar fashion for weeks on the back of false hope that they themselves had generated:

The Dowler family then granted an exclusive interview to the News of the World in which they talked about their hope, quite unaware that it had been falsely kindled by the newspaper’s own intervention. Sally Dowler told the paper: “If Milly walked through the door, I don’t think we’d be able to speak. We’d just weep tears of joy and give her a great big hug.” – Guardian, 4 July 2011

While this article and the appeal underneath it may have appeared all the way back on Page 30, it should not have escaped the attention of a worthy editor, because it is a big part of the editor’s job to protect the newspaper, staff and owners by ensuring that all claims (of criminality especially) are properly sourced. However, this is a Murdoch newspaper and I have learned from personal experience that Murdoch journalists and editors do not see a problem in a poorly-sourced claim if they don’t name the target.

(SIDEBAR: Take a bow, Camilla Long of the Sunday Times, who stated as fact that Conservative MP Nadine Dorries had a stalker and rather bravely backed this up with an assertion that police were involved… without actually checking any of the detail with police, who would have told her that Dorries does not have a stalker, or even a harasser. Camilla Long and her editor later defended themselves on the basis that no name was published alongside the accusation, and it appears that the thoroughly useless PCC are prepared to side with them.)

With libel law and press regulation being in the sorry state it’s in, it is entirely feasible that a lazy editor would look at a story like this and not care about the source, because the paper was effectively shielded against any complaint the subject/target could hope to make about it.

However, I do not think it reasonable to believe that police were made aware of this illegal act involving News of the World staff and did not at least alert/warn the editor about this activity, the illegality of same and the potential impact on the investigation into Milly Dowler’s disappearance. That’s why I asked Surrey Police if they had discussed this matter with editors of that newspaper. Here’s my question, and their response:

My question:

Did the investigating officers discuss this hacking matter with editors at News of the World in an effort to at least warn them on the potential consequences of this kind of behaviour? Are you able to name which editors were warned, if any?

The ‘answer’ from Surrey Police:

The Metropolitan Police are currently investigating allegations of phone hacking and therefore it would be inappropriate for us to comment at this time.

From this point on, the argument is entirely circular; police will not comment on evidence that might implicate Rebekah Wade/Brooks, but neither will they act against her with any conviction (pun intended) while the public remain in doubt about the extent of her awareness/involvement. It has taken a week of extraordinary outrage to bring us to the point where she might be willing to take part in a police interview, but only as a witness, and not a suspect. It is blindingly obvious to all concerned that she enjoys this privilege because she remains under the protection of Rupert Murdoch.

The only way to break the circle is go public with the available evidence in an effort to convince public servants to finally serve the public (i.e. rather than cower before a powerful foreign media owner).

Tomorrow, I will publish a further scan of an article obviously involving intercepted text messages that cannot have escaped the attention of the police, or the editor(s) of News of the World.

-

UPDATE (14 Oct 2011) – Police were given evidence in 2002 that News of the World had access to illegally obtained messages from Milly Dowler’s phone – but did nothing about it

-

UPDATE (24 Jan 2012) – Phone hacking: News of the World journalists lied to Milly Dowler police

-

NEW POST (26 Jan 2012) – News of the World: 110% certainty, the remainder fact

-